2015-08-01

Onnistuneiden falafelien salaisuus

Oletteko koskaan tehneet itse falafeleja? Meillä niitä on tehty muutamaan kertaan ja tähän mennessä aina valmiiksi liotetuista ja keitetyistä kikherneistä, eli niistä, jotka täytyy vain huuhdella ja sitten laittaa suoraan esimerkiksi salaattiin. Nyt kuitenkin tajusimme, että falafelien epäonnistuminen johtuu juuri herneistä: valmisherneistä tehtyjä falafeleja ei vain onnistu uppopaistaa! Ostimme siis kerrankin yön yli liotusta vaativia kikherneitä ja kas vain, falafeleistä tuli tosi hyviä ja rapeapintaisia, ei yhtään samanlaisia lölleröitä kuin uunissa paistamalla on tullut. :)


Hyvä falafel-ohje löytyy Appelsiineja ja hunajaa -blogista, täältä. Hyvää tulee, kun uskaltaa laittaa mausteita tarpeeksi ronskisti. Me olemme laittaneet ohjetta vähemmän tuoreita yrttejä ja säästäneet niitä aina kastikkeita varten, samoin olemme ostaneet GoGreenin herneitä 400 gramman paketin ja se on riittänyt, vaikka alkuperäisessä ohjeessa herneiden määrä on 500 g. Tästä määrästä tuli meille kahdelle ruokaa kahdeksi päiväksi (kun oli riisiä lisäksi) ja pari palleroa jäi vielä ylikin.

Falafeleihin tarvitset:

400 g kuivia kikherneitä
1 sipuli
5 valkosipulin kynttä
n. puolikas ruukku persiljaa
n. puolikas ruukku korianteria
1 vihreä chili
suolaa
mustapippuria
paprikajauhetta
1 1/2 tl juustokuminaa (lempimauste!)
1 tl leivinsoodaa

runsaasti öljyä uppopaistamiseen

1. Liota herneitä yön yli. Vaihda välillä vesi ja kuivata herneet lävikössä liotuksen jälkeen.

2. Laita kuivaneet herneet, sipuli, valkosipulit, chili, yrtit, mausteet ja leivinsooda (eli kaikki ainekset) tehosekoittimeen ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. 

3. Laita taikina lepäämään jääkaappiin tunniksi ja ota lämpenemään puoli tuntia ennen paistamista. (Me ei kyllä olla koskaan muistettu käyttää taikinaa jääkaapissa lepäämässä vaan ollaan paistettu heti! :O)

4. Muotoile taikinasta palleroita esimerkiksi leivinpaperin päälle.

5. Uppopaista reilussa määrässä öljyä. Paistamiseen menee 3-5 minuuttia per pallero. Öljy saa olla kuumaa, mutta varo silti polttamasta falafelejasi (tai näppejäsi tai asuntoasi). Nosta reikäkauhalla öljystä ja laita talouspaperin päälle. Syö tuoreena, sillä seuraavana päivänä nämä eivät maistu enää ihan yhtä hyviltä. 



Huomaa, että jos käytät valmisherneitä falafelit eivät pysy koossa uppopaistamisen aikana vaan hajoavat tuhannen töhnäksi kattilaan. Tämä johtuu siitä, että valmisherneet on keitetty jo kerran. Sivele siinä tapauksessa falafelien pinta öljyllä ja paista falafeleja uunissa 190 asteessa noin 20 minuutin ajan. Saat kevyempiä falafeleja, jotka tosin häviävät maussa ja rapeudessa uppopaistetuille. 


Olemme tehneet myös saman blogin ohjeen mukaisia kastikkeita. Kuvassa tahinikastike ja korianterikastike. Myös linkkaamassani Falafelit vaihe vaiheelta -postauksessa oleva tomaattichilisalsa on hyvää. Näihin kuvassa oleviin kastikkeisiin ei ole tarkkoja raaka-ainemääriä, vaan olemme vain laittaneet aineksia blenderiin ja sekoittaneet. Ja lisänneet toiseen vettä ja toiseen öljyä jos on tullut liian paksua... 

Tahinikastike:

Tahinitahnaa
vettä
persiljaa (vajaa puolikas ruukku eli se, mikä jäi jäljelle falafeltaikinasta)
valkosipulia
sitruunamehua
suolaa ja mustapippuria


Korianterikastike:

korianteria (sen verran, mitä falafeltaikinasta jäi yli)
valkosipulia
hyvää oliiviöljyä
suolaa ja mustapippuria

Suosittelen kokeilemaan jos kaipaat repertuaariisi lisää kasvisruokaa. Alkuperäisen ohjeen mukaan taikinaa voi myös pakastaa ja paistaa sitten kun nälkä yllättää. Tätä kirjoittaessa muuten tajusin, että en ole koskaan syönyt falafeleja missään ravintolassa, joten en tiedä onko nämä samanmakuisia kuin pikaruokaloiden mättöfalafelit. Vahvasti veikkaan että itse tekemällä saa parempaa. :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti