2015-02-27

Gluteeniton pizzaperjantai

Perjantain kunniaksi meillä tehtiin pizzaa. Niin hyvää, että ehkä teitäkin voisi kiinnostaa? Gluteenittomaksi alkamisen jälkeen en koe joutuneeni luopumaan mistään, pastat maistuvat ihan samalta kuin gluteenilliset versiotkin ja lasagne tehdään ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Samoin taikinoista saa aivan hyviä myös gluteenittomilla jauhoilla. Ainoa, missä olen joutunut antamaan hieman periksi on pullat: entinen pullahiiri vain ei saa yhtä pehmeitä pullaelämyksiä gluteenittomilla jauhoilla.



Parhaan pizzapohjan ohjeen olen löytänyt joskus lahjaksi saamastani Opiskelijan keittokirjasta. Olen tuota ohjetta kuitenkin vähän muokannut (gluteenittomaksi). Kyseisestä keittokirjasta ei varmaan ole koskaan tehty mitään muuta ja sen kyllä huomaa, kirja aukeaa melkein itsestään pizzapohjan ohjeen kohdalta. :D 

Gluteeniton pizzapohja:

3 dl vettä
1/2 pkt hiivaa
1 1/2 tl psylliumia
n. 6 dl jauhoja (osa gluteenitonta jauhoseosta, pienempi osa riisijauhoja)
2 rkl öljyä

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Kun hiiva on liuennut, lisää nesteeseen myös psyllium ja anna turvota noin 10 minuuttia. Voit sillä välin vaikka pilkkoa täytteitä. 10 minuutin kuluttua lisää jauhot, jauhojen loppuvaiheessa öljy, ja öljyn jälkeen loputkin jauhot ihan tavalliseen tapaan. Vaivaa tasaiseksi. 

Osat jauhoista voi jättää pellille levittämiseen jos taikina tuntuu sopivalta jo vähemmillä jauhoilla, niinkuin tänään kävi.

Kun gluteenittomaan pizzapohjaan lisää tuota psylliumia, se muistuttaa ihan tavallista vehnäjauhotaikinaa ja levittyykin nätisti. Ilman psylliumia en edes kokeilisi taikinan levittämistä. Tuon kokoinen taikina on muuten tarkoitettu yhteen pellilliseen mutta minä venytän sen kahdelle pellille ympyröiksi. Tulee ihanan ohutpohjaisia pizzoja! 



Tänä perjantaina täytteinä oli tomaattimurskaa (tomaattimurskaa, suolaa, mustapippuria, pikkuisen sokeria, puristettua valkosipulia, pizzamaustetta), Furlottin ilmakuivattua kinkkua, tomaattia ja juustoraastetta. Toisen pizzan päällä oli ihanan ohuita saman merkin salamimakkaroita, tomaattia ja juustoraastetta. Tuoreena päälle laitoin vielä kasan villirucolaa. Niin namia että voisi ottaa tavaksi! :)

Kivaa viikonloppua! :) 

2 kommenttia:

  1. Toinen gluteeniton täällä. Pullasta saa aika hyvää kun käyttää useita eri jauhoja esim. jyttejauhot ja tavallinen vaalea jauhoseos sekaisin. Lisäksi joskus olen antanut taikinan oleskella tunninkin ennen leipomista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jyttejauhoja en vielä olekaan pullataikinaan kokeillut vaikka jauhojen sekoittelua harrastan minäkin! Pullista tulee kyllä hyvän makuisia mutta koostumus on jotenkin vähän tiiviimpi ja kuivempi. Ehkä tuo kohotusaika sitten vaikuttaisi myös :)

      Poista